Skolens tilsynsførende

Skolens tilsynsførende er pt. Johnny Baggesen Hessellund, til daglig Skoleleder på Uhre Friskole, beliggende ved Brande. Johnny blev valgt af skolens forældrekreds d.10/8/2022.

Jeg er uddannet lærer fra Silkeborg Seminarium i 2010 og har arbejdet 5 år som efterskolelærer, inden jeg var med til at køre en nystartet friskole i gang i Herning kommune (lukket folkeskole).

Siden da har jeg arbejdet som skoleleder i både frie og kommunale sammenhænge (specialområdet) og læst en diplom i ledelse ved Aarhus Universitet.

Jeg blev uddannet tilsynsførende tilbage i 2015 for egentlig at blive skarp på, hvad den tilsynsførendes rolle var på min nye skole. Det er sidenhen blevet til flere år som tilsynsførende på 2 friskoler i Herning kommune, hvor jeg netop nu slipper den ene skole grundet de “nye” regler på området. Jeg holder af at kombinere mit virke som skoleleder med mit virke som tilsynsførende, da det skaber netværk, inspiration og meget mere.

Min tilgang til hvervet som tilsynsførende handler om, at jeg først og fremmest er skarp på reglerne på tilsynsområdet. Dernæst er det centralt for mig at nævne, at jeg ikke kommer til en tilsynsskole med et kontrolark, men tværtimod er med til at gøre en god skole endnu bedre. Derfor vil jeg til enhver tid gå i dialog med skolen om både det, der virker og det, der måske skal kigges nærmere på. Heldigvis er jeg kun sjældent stødt på det sidste. Men for mig er tilsynet en opgave, som har til formål at objektive briller kigger på jeres skolevirkelighed og kontekst og derigennem forsøger at kvalificere, udfordre, anerkende og spille jer gode. Det er klart, at der er regler, der skal overholdes. Men min oplevelse er, at via dialog når vi altid i mål.